Nie trzeba chyba mówić, jak ważnym elementem eksploatacyjnym dla pojazdów silnikowych jest olej. Dzięki jego odpowiedniemu stosowaniu i regularnej wymianie, jednostki napędowe w każdym pojeździe mogą chodzić prawidłowo i sprawnie wykonywać swoją pracę. Podstawowymi funkcjami, które olej silnikowy powinien wprowadzać do całej konstrukcji są dobra smarowność, zabezpieczanie przed korozją, zapewnienie odpowiedniej temperatury oraz trzymanie lepkości w celu przyczepności do poszczególnych komponentów.
Olej silnikowy jest wprowadzany główne na tłoki, łożyska i cylindry, jednak ich występowanie zahacza o wiele więcej. Warto jest wspomnieć również o filtrach olejowych, które musimy zastępować nowymi wraz z każdą wymianą oleju.
Olej silnikowy dla samochodów osobowych
Aktualnie, głównymi typami silnika w samochodach osobowych są jednostki z zapłonem iskrowym, a także silniki diesla. Zarówno dla jednych, jak i drugich stworzono osobne rodzaje olejów klasyfikowanych względem standardów ACEA i API. Ich podobieństwa można jednak zauważyć w przypadku określenia klas lepkości oraz sposobu wykonania. Zacznijmy więc od lepkości.
Lepkość określamy na podstawie SAE. Wybierając olej niejednokrotnie mogliśmy się spotkać z przykładowym oznaczeniem 10W40. Na tym przykładzie najlepiej jest wytłumaczyć znaczenie cyfr i liter tam zawartych. Litera “W” umieszczona na samym środku oznacza, że olej może być stosowany zarówno w okresie zimowym, jak i letnim. Następnie na etykiecie widnieją dwie liczby, oznaczające temperaturę chłodzenia olejów kolejno zimą i latem. Nie powinniśmy długo główkować w temacie tego, jaką klasę lepkości wybrać, ponieważ wszystko napisane jest w książkach serwisowych pojazdu.
Oleje klasyfikować możemy jeszcze przez pryzmat techniki ich wykonania. Wyróżniamy oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Te pierwsze w procesie destylacji ropy nie otrzymują żadnych dodatków chemicznych, natomiast im dalej, tym więcej chemii jest zawieranych.
Oleje dla motocykli
Motocykle również posiadają na butelkach olejowych różnego rodzaju oznaczenia mogące przysporzyć wielu kłopotów w kwestii doboru. Podobieństwo możemy ujrzeć jedynie w przypadku klas lepkości, gdzie niemalże nie ma różnicy. Typ oleju dla poszczególnych silników możemy określać na podstawie API. Tam literka S na początku oznacza typ silniku z zapłonem iskrowym, a kolejna składowa określa jakość.
Oprócz tego możemy wyróżnić jeszcze normę JASO, określającą typ oleju, który odpowiada za smarowanie nie tylko silnika, lecz także skrzyni biegów i sprzęgła.
Oleje do maszyn rolniczych
Z reguły uznaje się, że oleje dla rolnictwa są tworzone w formie mineralnej. Oznacza to, że podczas destylacji ropy nie dodaje się do nich żadnej chemii. Klasyfikacje względem silników określamy na podstawie ACEA. Tutaj sprawa nieco bardziej się komplikuje, gdyż posiadamy kilka poszczególnych nazw dostosowanych pod konkretne jednostki napędowej. Co ciekawsze, w tym wypadku bierze się pod uwagę również przebieg konkretnej maszyny. Dla tego samego silnika rolniczego do 150 tysięcy kilometrów używamy innego oleju niż po przekroczeniu tej liczby.