Jeśli chcesz, by Twoja firma odniosła sukces i rozwijała się w przyszłości, musisz zbudować tożsamość marki. Powinna doskonale odzwierciedlać charakter Twojej działalności. Ma być elastyczna i ewoluować wraz z firmą. Pamiętaj, że nie dzieje się to z dnia na dzień. Wymaga głębokiego myślenia, zespołu z silnymi umiejętnościami komunikacyjnymi i projektowymi oraz wnikliwego zrozumienia marki.
Kilka podstawowych pojęć
Tożsamość marki to zbiór wszystkich elementów tworzonych przez firmę w celu przedstawienia klientowi właściwego wizerunku. Tożsamość marki różni się od „wizerunku marki” i “brandingu”, nawet jeśli te terminy używane są czasami zamiennie.
Pojęcie branding odnosi się do praktyki marketingowej polega na aktywnym kształtowaniu wyróżniającej się marki. Marka to postrzeganie firmy w oczach świata.
Wiem, kim jesteś.
Zanim zaczniesz budować tożsamość marki, musisz wiedzieć, kim jesteś. Zwróć uwagę na kilka kluczowych elementów:
- Twoja misja: dlaczego?
- Twoje wartości: jakie przekonania napędzają Twoją markę?
- osobowość marki,
- unikalne pozycjonowanie,
- sposób komunikacji.
Zapytaj siebie: Dlaczego zacząłeś ten biznes? Jakie przekonania i wartości są ważne dla Twojej firmy? W jakich elementach jesteś lepszy od konkurencji? Co Cię od niej wyróżnia? Gdybyś mógł opisać markę w trzech słowach, jakie by były? W jakich słowach chciałbyś, aby opisywali Cię klienci?
Design: podstawa tożsamości Twojej marki
Zasoby projektowe są namacalnymi elementami określającymi sposób postrzegania Twojej marki. Rzeczy, takie jak logo, opakowanie, projektowanie stron internetowych, grafika w mediach społecznościowych, wizytówki i odzież firmowa.
Do podstawowych elementów składowych możemy zaliczyć typografię (czcionkę), paletę kolorów i formę/kształt. Na przykład okrągłe logo z miękkimi krawędziami wywołuje inne reakcje niż ostre, kwadratowe logo. Projekt logo jest podstawą tożsamości marki.
Powinno:
- jasno przedstawiać cechy charakterystyczne firmy,
- być atrakcyjnie wizualnie (proste, czyste i uporządkowane),
- być klasyczne, a nie trendy (na pewno nie chcesz, aby Twoje logo po 6 miesiącach nie było już modne),
- zgodne ze standardami obowiązującymi w branży,
- robić trwałe wrażenie na odbiorcach.
Skuteczne narzędzia do monitoringu Internetu
Kluczem do maksymalnego wykorzystania mediów społecznościowych jest monitoring internetu. Warto na bieżąco analizować, co odbiorcy mówią o Tobie, konkurentach i rynku. W ten sposób możesz lepiej poznać swoich klientów i poprawić strategię marketingową.
Brand24 to skuteczne narzędzie monitoringu social media i Internetu. Cieszy się dużą popularnością. Korzystając z tego narzędzia, możesz łatwo i szybko sprawdzić opinie na temat Twojej marki i konkurencji.
Hootsuite pozwala obserwować reakcje w mediach społecznościowych. Obejmuje wiele platform, w tym Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, Foursquare, WordPress i Google+. Pozwala skutecznie zarządzać mediami społecznościowymi.
Warto też zwrócić uwagę na TweetReach. To świetne narzędzie do monitorowania firmy. Mierzy rzeczywisty wpływ i implikacje dyskusji w mediach społecznościowych.