Zatrudnianie pracowników jest niezbędne w każdym przedsiębiorstwie. Cały proces kwalifikacyjny wiąże się z koniecznością przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej. Wbrew pozorom nie jest to proste zadanie, ponieważ wymaga posiadania wielu praktycznych umiejętności przez osoby, które przeprowadzają ten etap rekrutacji.
Spróbuj rozluźnić atmosferę
Praktycznie każda osoba, która bierze udział w procesie rekrutacji, bardzo się stresuje całą sytuacją. Rozmowa kwalifikacyjna z pewnością nie należy do najprostszych etapów tego procesu, gdyż polega na odbyciu bezpośredniego spotkania. To właśnie od niej zależy czy otrzymamy interesujące nas stanowisko w danym przedsiębiorstwie. Bardzo często stres bierze górę nad człowiekiem, który nie jest w stanie poprawnie się wysłowić. Rozmowa kwalifikacyjna zazwyczaj przeprowadzana jest przez osoby, które doskonale znają sposób funkcjonowania danej firmy. W związku z tym wiedzą, jaka wiedza i umiejętności są niezbędne na danym stanowisku. W czasie rozpoczęcia rozmowy prowadzący spróbować rozładować stresującą atmosferę. Może się to odbywać na wiele różnych sposobów.
Zadawaj pytania oraz słuchaj odpowiedzi
Oczywiście rozmowa kwalifikacyjna przyniesie zamierzony skutek tylko w sytuacji, gdy w jej trakcie zostaną zadane bardzo inteligentne pytania. Z pewnością nie ma możliwości poznania danej osoby w zaledwie kilkanaście czy też kilkadziesiąt minut. W związku z tym niezbędne jest zadawanie takich pytań, które pozwolą nam na zgromadzenie wszelkich potrzebnych informacji o danym kandydacie. Rozmowa kwalifikacyjna powinna opierać się jedynie na pytaniach otwartych, które muszą zostać odpowiednio sformułowane. W przypadku, gdy nie otrzymaliśmy satysfakcjonującej odpowiedzi, warto zdecydować się na pytania uzupełniające. Rozmowa kwalifikacyjna wymaga sformułowania listy pytań przed jej rozpoczęciem. Niezbędne jest dokładne słuchanie odpowiedzi na zadane pytania. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest zapisywanie najważniejszych informacji na osobnej kartce, co pozwoli nam na porównanie wszystkich kandydatów.