Niestety opóźnienie samolotu lub odwołane loty wcale nie są rzadkością. Nie wpadajmy jednak w panikę, tylko zacznijmy spokojnie działać. Sprawdźmy, jakie prawa nam przysługują i jak możemy je wyegzekwować. W niektórych sytuacjach, jeśli złożymy odpowiedni wniosek, za opóźniony lot możemy otrzymać odszkodowanie w wysokości 600 euro.
Przede wszystkim pamiętajmy, że sprzedaż biletów lotniczych to specyficzny rodzaj umowy. Zawierana jest między linią lotniczą a pasażerem. Linia lotnicza zobowiązuje się, że dotrzemy do określonego miejsca docelowego. Jeśli nie może się z tego wywiązać, należy się nam odszkodowanie.
Jakie prawa nam przysługują?
Istnieje kilka form zadośćuczynienia. Możemy wybrać, która jest dla nas odpowiednia. Jeśli chodzi o rekompensatę, związaną bezpośrednio z lotem, do wyboru mamy dwie opcje. W przypadku, gdy mamy opóźniony lotlub odwołany, możemy ubiegać się o zwrot kosztów w ciągu 7 dni. Mamy prawo domagać się zwrotu pieniędzy za całą lub część podróży. Dotyczy to zarówno sytuacji, w której lot został odwołany, jak i tej, w której był opóźniony, ale dla nas podróż byłaby już bezcelowa.
Możemy też zmienić plan podróży. Dostępne są dwa warianty. W pierwszym przypadku lecimy w podobnym standardzie najszybciej, jak to tylko możliwe. Innym rozwiązaniem, jest zaplanowanie podróży w późniejszym i zaaprobowanym przez nas czasie.
Opieka nad pasażerami
Linie lotnicze są zobowiązane do opieki nad pasażerami. Jeśli jednak nie wywiążą się ze swojego obowiązku, zachowajmy wszystkie paragony za jedzenie i napoje. Później należy dołączyć je do reklamacji. W ten sposób możemy skutecznie ubiegać się o zwrot kosztów. Powinniśmy również udokumentować ignorowanie przez linię lotniczą potrzeb pasażerów. Możemy prowadzić korespondencję listowną lub mailową.
W przypadku krótszych lotów, już po dwóch godzinach przysługują nam określone prawa. Przede wszystkim jesteśmy uprawnieni do bezpłatnych posiłków i napojów. Im dłużej czekamy na lot, tym większa ilość nam przysługuje. To linia lotnicza powinna sama wyjść z taką propozycją dla pasażerów. Jednak w praktyce wygląda to bardzo różnie.
Jeśli czekamy na połączenie przynajmniej dobę, przysługuje nam nocleg w hotelu. Bardzo dużo zależy tutaj od konkretnej linii lotniczej i dostępnej oferty. Niektóre linie proponują nocleg w pobliskim hotelu albo na terenie lotniska. Czasami jednak musimy dojechać do hotelu. Później możemy się ubiegać o zwrot kosztów dojazdu na trasie lotnisko-hotel.
Pasażer ma prawo do dwóch bezpłatnych rozmów telefonicznych z wybranymi osobami. Na koniec pamiętajmy, że przysługuje nam prawo do rzetelnej informacji. Linia lotnicza jest zobowiązana poinformować nas o aktualnej sytuacji, naszych prawach i odpowiednich procedurach.
Rozwiązanie umowy z przewoźnikiem
Jeśli opóźnienie lotu przekroczyło już 5 godzin, możemy rozwiązać umowę z linią lotniczą. W takiej sytuacji mamy prawo domagać się zwrotu kosztów biletów. Mamy prawo zmienić termin podróży. Na wysokość odszkodowania wpływa przede wszystkim długość lotu. Najczęściej linie lotnicze w Europie zwracają pasażerom około 415 euro.