Oleje silnikowe dla r??nych typ?w pojazd?w

Nie trzeba chyba mówi?, jak wa?nym elementem eksploatacyjnym dla pojazdów silnikowych jest olej. Dzi?ki jego odpowiedniemu stosowaniu i regularnej wymianie, jednostki nap?dowe w ka?dym poje?dzie mog? chodzi? prawid?owo i sprawnie wykonywa? swoj? prac?. Podstawowymi funkcjami, które olej silnikowy powinien wprowadza? do ca?ej konstrukcji s? dobra smarowno??, zabezpieczanie przed korozj?, zapewnienie odpowiedniej temperatury oraz trzymanie lepko?ci w celu przyczepno?ci do poszczególnych komponentów.  

Olej silnikowy jest wprowadzany g?ówne na t?oki, ?o?yska i cylindry, jednak ich wyst?powanie zahacza o wiele wi?cej. Warto jest wspomnie? równie? o filtrach olejowych, które musimy zast?powa? nowymi wraz z ka?d? wymian? oleju. 

Olej silnikowy dla samochodów osobowych 

Aktualnie, g?ównymi typami silnika w samochodach osobowych s? jednostki z zap?onem iskrowym, a tak?e silniki diesla. Zarówno dla jednych, jak i drugich stworzono osobne rodzaje olejów klasyfikowanych wzgl?dem standardów ACEA i API. Ich podobie?stwa mo?na jednak zauwa?y? w przypadku okre?lenia klas lepko?ci oraz sposobu wykonania. Zacznijmy wi?c od lepko?ci. 

Lepko?? okre?lamy na podstawie SAE. Wybieraj?c olej niejednokrotnie mogli?my si? spotka? z przyk?adowym oznaczeniem 10W40. Na tym przyk?adzie najlepiej jest wyt?umaczy? znaczenie cyfr i liter tam zawartych. Litera “W” umieszczona na samym ?rodku oznacza, ?e olej mo?e by? stosowany zarówno w okresie zimowym, jak i letnim. Nast?pnie na etykiecie widniej? dwie liczby, oznaczaj?ce temperatur? ch?odzenia olejów kolejno zim? i latem. Nie powinni?my d?ugo g?ówkowa? w temacie tego, jak? klas? lepko?ci wybra?, poniewa? wszystko napisane jest w ksi??kach serwisowych pojazdu. 

Oleje klasyfikowa? mo?emy jeszcze przez pryzmat techniki ich wykonania. Wyró?niamy oleje mineralne, pó?syntetyczne i syntetyczne. Te pierwsze w procesie destylacji ropy nie otrzymuj? ?adnych dodatków chemicznych, natomiast im dalej, tym wi?cej chemii jest zawieranych.  

Oleje silnikowe dla r??nych typ?w pojazd?w

Oleje dla motocykli 

Motocykle równie? posiadaj? na butelkach olejowych ró?nego rodzaju oznaczenia mog?ce przysporzy? wielu k?opotów w kwestii doboru. Podobie?stwo mo?emy ujrze? jedynie w przypadku klas lepko?ci, gdzie niemal?e nie ma ró?nicy. Typ oleju dla poszczególnych silników mo?emy okre?la? na podstawie API. Tam literka S na pocz?tku oznacza typ silniku z zap?onem iskrowym, a kolejna sk?adowa okre?la jako??. 

Oprócz tego mo?emy wyró?ni? jeszcze norm? JASO, okre?laj?c? typ oleju, który odpowiada za smarowanie nie tylko silnika, lecz tak?e skrzyni biegów i sprz?g?a. 

Oleje do maszyn rolniczych 

Z regu?y uznaje si?, ?e oleje dla rolnictwa s? tworzone w formie mineralnej. Oznacza to, ?e podczas destylacji ropy nie dodaje si? do nich ?adnej chemii. Klasyfikacje wzgl?dem silników okre?lamy na podstawie ACEA. Tutaj sprawa nieco bardziej si? komplikuje, gdy? posiadamy kilka poszczególnych nazw dostosowanych pod konkretne jednostki nap?dowej. Co ciekawsze, w tym wypadku bierze si? pod uwag? równie? przebieg konkretnej maszyny. Dla tego samego silnika rolniczego do 150 tysi?cy kilometrów u?ywamy innego oleju ni? po przekroczeniu tej liczby.